tirsdag, februar 13, 2007

Mettes kager

I anledning af Mettes 50 års fødselsdag - fik vi et overflødighedshorn af forskellige kager. Vi havde længe været adviseret om det forestående via vores fredagskage liste. Endelig oprandt dagen, jeg var heldig og havde formiddagsvagt - så jeg havde god tid til at forberede mig mentalt på eftermiddagskaffen - jeg summede lidt frem og tilbage til køkkenet for at prøve at holde mig orienteret om sagens gang. Så endelig blev kl. 14.30 - Martin afstod for kagespiseriet, for ikke "at blive for tyk" - vrøvl.

Hvilken syn der mødte os der vi kom ud i køkkenet

(se billede til venstre), hele 3 forskellige kager sat pænt op på kageopsatser. Snakken gik, mest med mmh - mmh - mmmmmhhhh (lidt ligesom i Mel Brooks film "Young Frankenstein" - hvis nogle kan huske den, der hvor Frankenstein første gang kommer til live). Nåh, snakken gik videre mmh - mmh - mmmmmhhhhhhhh. Jeg begyndte med Kahlua Rouladen, en herlig frisk smag, serveret med varm kaffe med lidt mælk i. Herefter videre til den islandske daddelkage, så var jeg næsten færdig, men så fik jeg øje på Mormor Kagerne - så sådan en tog jeg også både med og uden chokoladebund.


Da kaffe (kage) pausen var slut, tænkte jeg ikke længe over tingene. Jeg greb knoglen ringede hjem til konen og sagde at hun godt kunne sætte lidt færre kartofler over.

Leif

Her følger opskrifterne:


Kahlua Roulade
3 æg og 1½ dl sukker piskes længe
¾ dl kartoffelmel
1 tsk bagepulver
1 tsk vanillesukker tilsættes forsigtigt
Hældes på et stykke bagepapir-
Nøddeflager drysses på med rund hånd
Bages 7 min. ved 225 grader
Nøddesiden vendes nedad på et sukkerstrøet
stykke bagepapir og et fugtigt viskestykke lægges over den varme kage.
¼ l piskefløde piskes til skum og
tilsættes
2 spk sukker
2 spk kakao
5 spk kahlualikør
Smøres ud på bunden og kagen rulles sammen
Opbevares i køleskab

Islandsk daddelkage
6 æg
3 dl sukker piskes godt
4½ dl dadler (ca. 300 g )
3 dl mandler
150 g mørk chokolade
hakkes og blandes
evt. 150 g marcipan
1½ dl mel
3 tsk bagepulver
vendes i
og til sidst vendes det hele i æggemassen
bages ved 180 grader i 45 min
serveres med flødeskum og frugt

Mormor kager
100 g smør
150 g havregryn
100 g hakkede hasselnødder
350 melis
2 æg
2 tsk bagepulver
evt. revet appelsinskal
Smørret smeltes. Havregryn og hakkede nødder røres i. Æg piskes med melis. Det hele blandes med bagepulver.
Sæt dejen på bagepapir med en teske. Hold afstand - de flyder ud.
Bages ved 225 grader i 6-7 min.
Tages af pladen, når de er kolde og pensles med smeltet chokolade.

Ingen kommentarer: