mandag, maj 14, 2007

La Varenne kagen

La Varenne
Her kommer opskriften på kagen jeg bagte til min fødselsdag

Laves mindst 3 dage før – gerne 10-12 dage før !!!(Gemmes godt af vejen for lækkersultne drenge)
250 g sød mørk chokolade smeltes i 1 ¼ dl meget stærk kaffe.
250 g usaltet smør og 200 g sukker tilsættes lidt efter lidt.
Varmes godt op, men må ikke koge!
Flyt fra varmen og pisk 4 æg i. Si dejen i en smurt tærteform.
Bages 30-40 min ved 175 grader.

Serveres f. eks. med friske jordbær og creme chantilly:

2½ dl piskefløde, ½ stang vanille og 2-3 spsk. flormelis piskes sammen.

Eva

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Skal der ikke mel i ?? :)

Anonym sagde ...

Nej, og den er helt fantastisk. Det er ærligt den bedste chokoladekage jeg har smagt.

Anonym sagde ...

Den er vildt god og der er til mange i den portion…

Anonym sagde ...

Jeg har erstattet kaffen med en belgisk øl, en brune. Mums!

Jeg serverer den til vanillieis og hindbærsorbet. Så undlader jeg pynten.
Og ja, der er virkelig til mange. Jeg anbefaler at værten skærer kagen for, for ellers ender alt for meget af den i skraldespanden, for den mætter.

I min opskrift står der at den skal laves 5 dage før og gerne to uger før.

Anonym sagde ...

Jeg bruger også en god belgisk brune, i stedet for kaffe. Jeg har dog erfaret at jeg så ikke skal bruge en chokolade på 75% og derover. Selv om en traditionel belgisk brune ikke er ret humlet, så giver den lidt mere bitterhed end kaffen.
Jeg laver altid kagen mindst 10 dage før den skal serveres.
Den er perfekt til en desserttallerken med lidt forskelligt godt. Og så skal man kun bage en halv portion.

Unknown sagde ...

Jeg har bagt den igen. Denne gang med en halv tonka bønne i. Uhm!

Unknown sagde ...

Eventuelle resten giver verdens bedste romkugler... Intet mindre!

Unknown sagde ...

Hvor mange er denne portion til Ca???