mandag, januar 25, 2010

Mettes Nøddetærte

Nøddetærte med kanel og klementiner
Arbejdstid 45 min.
Hviletid: ca. 1 time
(2 x 30 min.)
Bagetid: ca. 35 min.

24 cm form (Ca 12 stykker)

Tærtebund
125 g smør
175 g mel
2 spsk sukker
1 æg

Fyld
125 g ren rå marcipan
(groft revet)
150 g smør (smeltet9
3 æg (sammenpiskede)
175 g sukker (evt mørkt rørsukker)
Ca. ½ dl flydende honning
1 tsk stødt kanel
100 g valnøddekerner
100 g hasselnøddekerner
100 g mandler (med hinde)

Tilbehør: 12 klementiner

Tærtebund: Skær koldt smør i mindre stykker og smuldr det med mel, evt. i en foodprocessor, så det kan kommer til at ligne reven ost. Tilsæt sukker. Tryk dejen sammen med æg uden at ælte den. Læg den i køleskabet 30 min. Rul dejen tyndt ud med en kagerulle på et meldrysset bord eller mellem to stykker bagepapir. Kom dejen i en smurt tærteform. Tryk den godt ind til kanterne. Prik bunden med en gaffel. Sæt tærteformen i køleskab i ca. 30 min. Tænd ovnen på 200 grader. Sæt tærtebunden i midten af den varme ovn, og skru ned til 175 grader med det samme. Bag tærtebunden 10-15 min., til den er svagt lysebrun.
Fyld: Drys marcipan i et jævnt lag på den forbagte tærtebund. Rør let afkølet smeltet smør med æg, sukker, honning og kanel. Bland nødderne i og hæld fyldet i tærteformen. Bag tærten i en 175 grader varm ovn ca. 20 min., eller til fyldet er stivnet. Lad tærten afkøle på bagerist.
Nøddetærten serveres med klemntiner delt i både. Bruges den til dessert, så giv også flødeskum eller vaniljeis til.

(opskriften er sakset fra Hjemmet nr. 51, 2009)
Vi fik denne dejlige nøddetærte fordi at Mette skal flytte afdeling (og i parentes bemærket også snart har fødselsdag!) - så hun nu skal være børnebibliotekar ude på Rådhusbiblioteket, efter mere end 10 år på Rønnevangs- og Hovedbiblioteket. Tillykke med det!
Leif

Ingen kommentarer: