tirsdag, september 16, 2008

Sønderjysk kafffebord

Nå, men jeg var så til sønderjysk kaffebord i søndags! Det har jeg ikke prøvet før. Og jeg ved snart ikke om nutidens maver kan klare den slags.... Jeg havde sukkerchok hele aftenen. Det var lige så slemt som dengang jeg var til Afternoon tea på d'Angleterre.

Alle opskrifterne var fra værtens mormors opskrifter fra 1920 - så det var solide sager ;o) Der var scones, hindbærlagkage (med sådan noget lyserødt skum), hasselnøde-konfekt-kage (simpelthen dagens bedste kage!), chokoladelagkage med lige så mange lag som en bryllupskage (den var altså lige vammel nok - så min sidemand (gæt hvem(!) åd mit stykke mens værten kiggede væk), noget passionsfrugt-halløj - og så kan jeg ikke huske mere i skrivende stund.

Jeg bad om opskriften på hasselnødde-konfektkagen, men værten var meget tvivlende mht om det kan lade sig gøre at lave den helt magen til igen. Mormors opskrifter er alle håndskrevne - og den gang var mængden af ingredienser også meget mere upræcise end idag (½ kop et eller andet, et drys af noget andet osv.) Han sagde i øvrigt at den pågældende kage havde opført sig som en doven vulkan inde i ovnen. Så måske er det lidt for farligt alligevel ;o)

Men sikken en eftermiddag. Hvor var det trist, at Wanda ikke var med!
Kh/ Lise

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det ser ud til at du har haft en rigtig god dag! Hasselnødde-konfektkagen lyder rigtig interessant - ærgerligt du ikke kunne få lokket opskriften ud af ham.
Hvis du er interesseret kan du læse mere om sønderjysk kaffebord på følgende link: http://www.graenseforeningen.dk/aab98.html
jeg kan desværre ikke finde nogen opskrift på hasselnødde-konfektkage!
hilsen
Leif

Anonym sagde ...

Kære Lise
Åhr - sikke en beretning.
Mine tænder løber i vand. Hvor må det have smagt, selv om det er hårdt for legemet. Sønderjysk kaffebord kan udløse kredsløbschok, er jeg sikker på.
Fredagskagebloggen trængte gevaldigt til et boost - sugar boost - og det har du sandelig givet den.
Lad os holde blodsukkeret oppe med!
:-) Wanda

Pia Winther sagde ...

*bevimer* MUMS!!!

/Pia